rikencarmen.reismee.nl

Sailingtrip San Blas, Panama to Cartagena, Colombia

Sailing trip San Blas Panama to Cartagena Colombia

Wat een trip was dit zeg... We hebben alle elementen van onze liever moeder natuur mee mogen maken. Oké, niet alle elementen. Gelukkig geen tornado's (het is hier namelijk wel het seizoen voor) en sneeuwstormen (kan hier ook lekker niet want het wordt hier niet kouder dan 25 graden).

Maar de rest hebben we zeker weten ervaren. Maar hier later meer over. Laten we beginnen met de San Blas eilanden rond Panama. Iedereen kent de kaarten wel die te koop zijn bij de gemiddelde boekenwinkel. Kaarten met daarop de afbeeldingen van onbewoonde eilanden in the middle of the ocean. De San Blas eilanden bestaan uit zo'n 300 van deze eilandjes. Sommige bewoond maar verreweg de meeste onbewoond. Omringt door prachtige koraalriffen, voorzien van witte stranden, palmbomen en een prachtige blauwe oceaan.

Drie dagen hebben we mogen genieten van alles wat deze eilanden ons te bieden hadden. Ach jee wat hebben we afgezien. 's Morgens wakker worden met een uitzicht zoals we laten zien op de foto voorzien van de titel: Ochtend numero Uno. Na het ontbijt wat snorkelen, zonnen op een fatboy op het voordek of een beetje slap ouwehoeren met onze medereizigers. Rond het middaguur stond er een heerlijke lunch voor ons klaar waarna weer verder gingen met onze dagelijkse taak: genieten van de natuur om ons heen.

In de ochtenduren verschenen er vaak wat lokale vissers die ons hun vers gevangen vis verkochten. Een complete kreeft werd verkocht tussen de 15 en 20 dollar. Je raad het al, we hebben 's avonds heerlijk zitten smullen. (Nadat we de kreeften zelf hebben mogen verlossen van hun leven op aarde)

Onze medereizigers waren allen super leuke mensen. Engelsen, Amerikanen, Franse, Italianen en Aussie's. Het is leuk om te zien hoe snel een groep, totaal onbekenden voor elkaar, een groep wordt. We hebben dan ook op geen enkele manier strubbelingen gehad en konden het allen goed met elkaar vinden.

Onze boot 'One World' met kapitein 'Jeff' en zijn crewmember Rachel verzorgde ons met alle luxe die we ons konden wensen. Heerlijke verse maaltijden en alle gezelligheid voor een goed en leuk gesprek. Hun verhaal was inspirerend en het was een eyeopener om te zien dat je soms gewoon in het diepe moet springen om je geluk te vinden.

Nu wat meer diepgang over de elementen van onze natuur. Uiteraard hebben we veel zon gehad en hier ook ontzettend van genoten. Ondanks de grote hoeveelheden zonnebrand zijn we toch nog verbrand. Zoals we in het begin vertelde is het hier om ons heen regenseizoen. We dachten er met een klein buitje per dag wel vanaf te komen maar helaas. Dag twee, onderweg naar een andere eilandengroep, hebben we het er aardig van langs gekregen. Op een stukje open zee zagen we de bui recht op ons afkomen. Op een eigenaardige manier was het genieten. Hoge golven, veel en vooral keiharde regen, veel wind in de zeilen en doorweekt kwamen we aan op onze eindbestemming. De kapitein zat volledig in zijn element en dit wist hij aardig op ons over te brengen. We vingen onderweg nog een redelijk grote tonijn en hebben na de storm de meest verse sushi gegeten die we ooit hebben gehad.

Maar toen.... De run naar Colombia. De eilanden, en dus de boot, worden beschermd door een groot rif. Je raad het dus al, eenmaal voorbij het rif begonnen de golven in formaat redelijk toe te nemen. In het begin was het best leuk.

Maar we kunnen jullie nu vertellen dat 40 uur misschien iets te veel van het goede was. Alles word een uitdaging: naar de wc gaan, drinken pakken of iets zoeken. Zo makkelijk als ik, Rik, thuis een sigaretje op stak zo'n mega uitdaging word het op open zee. Golven variërend tussen de 2 en 7 meter hoog zorgen voor de nodige beweging op de boot.

Laten we zeggen dat we 5 prachtige dagen hebben gehad maar ook heel blij zijn om weer vaste grond onder onze voeten te hebben....

Nu zijn we aangekomen in Colombia, Cartagena om precies te zijn. We verblijven in het Mamallena Hostel. Een prachtig hostel midden in het oude gedeelte van Cartagena. Colombia, voor zo ver we gezien hebben, is kleurrijk, warm, gezellig en vriendelijk. Maar hier later meer over. Nu genietend van ons biertje in de zon voelen we ons gezegend met de kans die we gegrepen hebben.

Wist je dat:

- Zwemmen met wilde dolfijnen echt heel erg cool is
- Hier algen zijn die licht geven in het water als je 's nachts gaat zwemmen en beweegt ?
- Carmen 25 jaar oud is geworden en we dat bij een kampvuur op een onbewoond eilandje hebben gevierd.
- Op open zee zijn best heftig is
- Je van pillen tegen zeeziekte heerlijk gaat slapen.
- Als je van de zeeziekte verlost bent, je landziekte krijgt als je weer op het vaste land bent
- Rik NOOIT meer de open zee over gaat en Carmen zich prima heeft vermaakt.
- Het in Colombia nu 33 graden is en heerlijk zonnig.

Nog even een bedankje: Sjoerd en Yasmijn, bedankt voor de extra fotoruimte!

Nog even een huishoudelijke mededeling: We hebben een Colombiaanse prepaid kaart gekocht met het nummer: 3008701786 (landcode moet er nog voor). Mocht je ons willen bellen dan kan dat vrij goedkoop via www.belpiraat.nl. Hou asjeblieft wel even rekening met het tijdsverschil. Het is hier 6 uur vroeger.

Rob

Weer een heerlijk verhaal!! Dat jullie genieten straalt er van af. En wat een mooie foto's. Ga zo door!!!!!

Marga Hilhorst

Hier de verkiezingen, debatten, gedoe! Goed dat jullie gekozen hebben voor "even"iets anders. Geniet ervan!

Norma

Dat is het echte genieten, op de wilde golven na. Helpen de bandjes tegen zeeziekte niet genoeg ? Gelukkig zijn er pilletjes :)
Mooi verhaal neergezet, wist niet dat jullie dat talent in je hebben.

Carrmen

Nee de bandjes waren ruk! En dat is jouw lieve zoon die zo leuk schrijft. Hij heeft ook talent voor foto's maken dus misschien liggen hier wel nieuwe carriere kansen in het verschiet ;-)

Marguerita

Let op: volgens mij hebben wij 7 uur tijdsverschil met jullie! Dus 5 uur ´s middags bij jullie is middernacht hier.

Danny

Fantastisch om te lezen! Zou er graag bij geweest zijn, vooral op zee lijkt me heel vet om eens mee te maken! Veel plezier nog!

Yasmijn

Komen de smsjes aan? Ik heb Carmen een paar sms'jes gestuurd. En wat een heerlijk verhaal inderdaad. Het avontuur druipt er vanaf.

Knuffels

Sas

Hihi Carmen had in Afrika al kip geslacht, maar nu kan er nog een kreeft bij!:) check!
En inderdaadhet avontuur druipt er vanaf.....ben ZO BLIJ dat ik niet op de boot zat!!!!! (ik ben nu al misselijk van het alleen maar lezen...!)