rikencarmen.reismee.nl

Budget voor een wereldreis

We hebben er veel over nagedacht, veel over gesproken en gemerkt dat dit onderwerp eigenlijk één van de weinige grenzen is van reizen: geld!

Het is niets nieuws dat reizen een dure onderneming is. Maar hoeveel geld heb je nu eigenlijk nodig om aan een wereldreis te beginnen? Dit is een vraag die wij veel hebben moeten beantwoorden en we willen jullie, en wereldreizigers in spe, toch een klein beetje inzicht geven van onze budgettering.

Hoeveel geld steek je in de voorbereiding? Wat kan je per maand uitgeven? En hoe zorg je er voor dat je overzicht houdt in de chaos van geld?

Uiteraard heeft de keuze van je bestemming grote invloed op je benodigde financiële middelen. Noord Amerika, Europa en Australië zijn vergeleken met Centraal Amerika, Azië en Afrika een stuk duurder. Wij hebben uiteindelijk gekozen voor Latijns Amerika en Zuidoost Azië.

Laten we beginnen met Latijns Amerika. De verschillen zijn hier wat groter. Landen als Peru en Bolivia zijn vrij goedkoop terwijl Chili, Argentinië en zeker Brazilië voor reizigers behoorlijk duur zijn. Zuidoost Azië is voor ons, Europeanen, een soort walhalla met onze Euro. Wij hebben, buiten onze voorkeuren, bewust gekozen voor een wat duurder en wat goedkoper continent om te bezoeken. Zo proberen we onze financiën een klein beetje in evenwicht te houden.

Na wat onderzoek op het internet en gesproken te hebben met andere reizigers zijn we op de volgende mogelijkheden uitgekomen:

Je kan reizen met een dag budget van 15 tot 25 euro per dag, per persoon. Van dit bedrag moet je in de in principe noodzakelijke dingen kunnen bekostigen. (denkend aan een slaapplek, eten en drinken) Wat je van dit bedrag niet kan doen zijn veel uitstapjes maken, een extra biertje drinken en uitbundig feesten tot in de vroege ochtenduurtjes. Je zal met dit budget dus goed op je centen moeten letten.

Met een dag budget van 25 tot 35 euro per dag, per persoon, vergroot je net iets meer de dagelijkse mogelijkheden. Je hoeft niet elke stuiver drie keer om te draaien en kan je je iets meer focussen op het genieten van je welverdiende spaargeld. Je kan meer uitstapjes maken, wat vaker een biertje extra drinken en jezelf zo nu en dan ook nog eens verwennen met een etentje in een restaurant. Uitstapjes kan je wat makkelijker maken, alhoewel je hier wel een klein beetje mee op moet passen. Uitstapjes zoals een jungle tocht, een paar dagen op een zeiljacht doorbrengen of veel musea bezoeken zorgen al snel voor een lege portomennee.

Dan heb je nog het dag budget van 35 euro en meer. Uiteraard is dit een prachtig ideaal. Je kan 'bijna' alles doen en laten wat je wilt. Uitstapjes blijven uiteraard net zo duur maar 1 of 2 dagen iets minder uitgeven en je hebt je budget weer geheel in de hand. En ja, elke dag uiteten en werken aan je kater voor de volgende dag worden beter betaalbaar.

Als laatste heb je nog het dag budget: geen budget. Er zijn veel mensen die dit budget nemen en niet echt aandacht besteden aan hun portemonnee. Dit is, ondanks het luxe leventje wat je dan kan leven, wel degene met de meeste onzekerheden. Hoelang je kan reizen en wanneer je reis tot een einde komt wordt ineens een stuk onduidelijker. Voor je het weet heb je je geld er door heen gejaagd en gaat je wekker weer om 06:30 uur omdat je werkgever van mening is dat je moet komen werken...

Wij hebben gekozen voor de gulde middenweg en zijn gegaan voor het dag budget van 25 tot 35 euro per persoon per dag. Voor een jaar reizen, zoals wij gekozen hebben, kom je dan al uit op de eerste 24.000 euro die je op je spaarrekening moet hebben staan. Ja, reizen is duur.

Dan heb je uiteraard nog de voorbereidingskosten. Een goede backpack, wandelschoenen, vliegtickets, verzekeringen, inentingen en alle andere onvoorziene zaken die je moet kopen lopen al snel op. Ook wij hebben hier ons een klein beetje op verkeken. Onze uiteindelijke rekening ligt zo rond de 13.000 euro. Houdt er wel rekening mee dat je ook niet te veel wilt bezuinigen op deze zaken want je hebt ze zeker nodig en kan ze beter in 1x goed kopen dan 2x minder goed.

Wij hebben er bewust voor gekozen om het contract met onze werkgever te beëindigen. Een jaar met onbetaald verlof in de publieke sector is een dure onderneming en om het volledige gevoel van vrijheid te kunnen ervaren hebben wij er dus voor gekozen om onze banen op te zeggen. Dit klinkt natuurlijk allemaal idyllisch maar zorgt er wel voor dat je ook geld achter de hand moet hebben voor als je terugkomt. Het feit dat je je reis tot een einde is gekomen is al zwaar genoeg. Laat staan gelijk weer aan het werk moeten... We hebben hier (hopelijk) 3000 euro voor gespaard.

Wil je in de chaos van geld ook nog een soort van overzicht houden dan is het aan te raden om een kasboekje bij te houden. Dit neemt per dag nog geen 5 minuten van je tijd in beslag en zorgt er voor dat je goed overzicht houdt in je uitgaven.

De totale eind som van een jaar reizen voor 2 personen komt ongeveer uit op zo'n 40.000 euro. (Nu we dit bedrag weer eens voor ons zien realiseren we ons dat dit best een berg geld is) Reizen vergt dus zeker een vorm van ambitie en volhardendheid om je droom te verwezenlijken. Wij hebben uiteindelijk een kleine 3 jaar gedaan om dit bedrag bij elkaar te sparen.

Toch blijft één ding belangrijker dan alle andere zaken omtrent het sparen en regelen van je reis. De reis zelf. Het brengt een vorm van euforie als je alles voor elkaar hebt en je eindelijk op het punt staat om je eerste vlucht te pakken naar de wereld van reizen!

Er is nog veel meer te vertellen over hoe je je dag budget kan indelen en waar je je geld aan uit geeft. Dit is een persoonlijke kwestie. Wij kiezen er voor om niet alles aan tripjes uit te geven maar wel te doen waar we zin in hebben. Als we iets tegenkomen wat onze interesse trekt dan gaan we er voor maar we komen er niet onderuit om keuzes te maken. Dat extra biertje of verwen momentje zijn dan ook belangrijk voor ons!

Wist je dat:
- Ze in Ecuador nog wel eens vergeten de helft van je drankjes op de rekening te zetten
- Een zak fruit nog geen 2 dollar kost
- Er veel geld gaat zitten in buskaartjes
- Een halve liter bier in de winkel nog geen dollar kost
- Een mojito altijd twee voor de prijs van één is

bekenkamp.sr

wat een zorgenkan een mens hebben maar een paar pilsjes minder en je bent er weer veel plezier en sucsesgewenst van oma opa b.

Helen

Goed bezig!! Je leeft maar 1 x en de herinneringen aan deze reis heb je straks voor de rest van je leven in je pocket! Als je het geld op de juiste manier laat rollen (en dat gebeurt ook als ik dit zo lees..) dan gaan jullie het best een jaar volhouden! Het genieten van deze vrijheid, de natuur om je heen en het leven in een heel andere wereld is van onbetaalbare waarde!! Blijven genieten!!

Marga Hilhorst

Interessant om te lezen, dat je niet'zomaar' op vakantie kunt gaan. Ik denk dat jullie een hele,goede keuze gemaakt hebben en deze wereldreis bij elkaar gesprokkeld hebben. Geniet er dus maar extra van!

Suzanne

Wat een verhaal! Ik mis het gironummer onderaan!
Reizen is idd een dure onderneming maarrrrr daar krijg je wel wat voor terug. En als jullie terug zijn staat het bier hier voor jullie koud! scheelt weer X van ons

Norma

Wat een wijs verhaal. En ja, we zijn trots op jullie dat jullie dit zo goed overdacht hebben, en gelukkig, jullie houden ook van 1 (of meer) mojito, scheelt een hoop geld.

Rob

Wat een wijsheden!!!! Ik heb er alle vertrouwen in. Jullie hebben zo bewust gekozen voor deze reis. Ik denk ook dat het (ddor anderen) te gemakkelijk als lange vakantie wordt gezien. Blijf genieten van alles wat je tegenkomt.

Carmen

Op aanraden van Suzanne (bedankt!!) hierbij ons rekeningnummer voor degene die nog wat kunnen missen: 3728406 C.S. Tas te Hoofddorp

Alvast heel erg bedankt!!

els

Lieve Carmen en Rik, Vandaag (herfstvakantie) de tijd genomen om jullie verslag te lezen. Geweldig! Goed idee van het gironummer. Als ik wat positiever sta ...
Geniet van je tijd en wij genieten van je verslagen! en van de foto's.
Liefs