rikencarmen.reismee.nl

Van Medellín naar Guatape

Na een lange busreis van 18 uur kwamen we eindelijk aan in Medellín. De bus had er 15 uur over moeten doen maar vanwege een niet te verklaren oorzaak hebben we op een bergweg 2 uur in de file gestaan. Gelukkig hadden we een goede bus met een goede chauffeur. We hadden namelijk nog wel wat uurtjes stil kunnen staan maar met wat pas en meetwerk propte onze chauffeur zijn bus overal tussen door en konden we door met onze reis.

Medellín is een grote stad met ruim 2.4 miljoen inwoners. Gelegen in een vallei is het de eerste stad die we zijn tegengekomen met een metrostelsel. En niet te vergeten het is de stad waar Pablo Escobar in zijn hoogtijdagen 1 miljoen dollar per dag verdiende aan cocaïnehandel. Na Pablo Escobar is het nog lang de wereld hoofdstad geweest van de cocaïne handel. 80 tot 85% van de wereldhandel in cocaïne was afkomstig uit Medellín.

Deze dagen is dit aanzienlijk minder en is het de derde grootste stad van Colombia. Het is een volle stad met veel verkeer en 24 uur drukte op straat. Misschien dat het door de bewolking kwam maar tijdens ons verblijf hier hing er dan ook een behoorlijke wolk smog boven de stad.

Na ons verblijf in Santa Marta en onze jungletrip naar Ciudad Perdida kon de stad ons niet langer dan 2 dagen boeien. Genoeg van de auto's en mensen gingen we opzoek naar een wat rustigere plek buiten de grote stad.

Bij onze aankomst in Medellín troffen we nog net twee mensen van onze boot trip over de San Blas eilanden. Zij vertelde ons over een klein stadje op 2 uur rijden van Medellín. Guatape genaamd en met 5500 inwoners gelegen aan een prachtig meer met vele eilandjes. Dit klonk als muziek in onze oren en hebben er niet lang over na hoeven denken om een buskaartje naar de rust en natuur te boeken.

En we hebben gekregen wat we wenste. We hebben een klein hostel gevonden net iets buiten het dorpje en zijn de enige gasten op dit moment. Het hostel is genaamd Mi Casa Guatape en word gerund door een Engelsman en zijn Colombiaanse vrouw en met een eigen kamer met uitzicht over het meer is dit een prachtig plekje. We zijn hier nu een aantal uren en het voelt alsof je bij vrienden op bezoek bent. Er worden zomenteen hamburgers voor ons gebakken en met een biertje er bij word dit waarschijnlijk ons beste maaltje tot nu toe in Colombia.

Wij denken hier nog wel wat dagen rond te blijven hangen. Een dag wandeling naar de plaatselijke watervallen, een paar uurtje in een kajak roeien rond de eilandjes en het stadje verkennen houd ons hier nog wel even bezig.

Dit is zoveel beter dan de drukte van een grote stad!

Wist je dat:

- De treinen, bussen, trams en metro's in NL ook moeten worden voorzien van muziek
- Er hier live muziek wordt gespeeld tijdens de busritten (sommige aanzienlijk beter dan andere)
- Carmen nu in een hangmat met ondergaande zon aan het chillen is
- Mijn (Rik) zusje bijna jarig is en wij het heel jammer vinden dat we hier niet bij kunnen zijn

Rob

Leuk dat jullie zo'n plek hebben gezocht en gevonden. Ga genieten van je rust.

Norma

Jullie zijn echt te benijden, heeeeeeeerlijk verder genieten, liefs

Marga Hilhorst

Die hangmat lijkt me wel wat!...beter dan 18 uur live-muziek! Geniet er maar van!