rikencarmen.reismee.nl

Ziek zijn

Het hoogste gelegen bevaarbare meer ter wereld. Met een hoogte van ruim 3800 meter hoogte en een prachtige diepblauwe kleur was het een bezoekje waard. De wandeling over de Isla del Sol (volgens de Inca's het eiland van de zon) was de moeite waard.
Maar Copacabana, Bolivia was ook het punt waarop we hebben besloten om voor Carmen een arts te gaan zoeken. De verkoudheid en het hoesten werden er niet minder op en toen er ook nog koorts en diarree bij kwamen was de maat vol. Het werd tijd voor medische ondersteuning.
Misschien dat het lot het zo wilde maar tijdens onze wandeling over Isla del Sol kwamen we in gesprek met een ander Nederlands stel, Sander en Linda. Ook met Linda ging het fysiek niet al te best en samen met Sander heeft Rik besloten om met een privé taxi af te reizen naar La Paz. Een grote stad met privé clinics en Engels sprekende artsen.
Aangekomen in het hostel hebben we een arts laten komen en na een kort onderzoek heeft de arts besloten om Carmen (en Linda) mee te nemen naar de clinic voor verder onderzoek. Daar aangekomen en na het bloedonderzoek bleek in het geval van Carmen dat er een lichte ontsteking in haar longen zat en er een parasiet huis hield in haar darmen.
De arts omschreef het als een algemene reizigersziekte die ontstaat door verschillende soorten temperaturen, hoogten, voedsel en drinken. Onze immuunsystemen zijn er gewoon weg niet aan gewend en niet op in gesteld. En combinatie van deze factoren zorgden er uiteindelijk voor dat de bacterien de witte bloedlichaamcellen versloegen en bij Carmen naar binnen konden dringen.
Maar gelukkig zijn wij mensen over het algemeen veel slimmer dan bacterien en hebben wij antibiotica uitgevonden. 2 Nachtjes in het ziekenhuis, veel vocht met vitamine C, een aantal zakjes antibiotica, prikken en pillen verder en Carmen is weer de oude. Haar darmen functioneren, naar eigen zeggen, weer buitengewoon naar behoren, de eetlust is weer terug en het hoestje is zo goed als over.
De verjaardag van Rik heeft wel een iets andere invulling gekregen dat gepland stond. Maar goed het kado'tje houdt hij te goed en laten we zeggen dat we deze verjaardag in ieder geval nooit meer vergeten. Uiteindelijk was het mooiste kado dat hij Carmen weer mee uit het ziekenhuis mocht nemen en veilig 'thuis' in bed kon leggen.
Sander en Rik vonden dat zij na alle inspanningen en drukke dagen wel toe waren aan wat ontspanning. Beide een duidelijke fan van snelheid en adrenaline hebben ze besloten om met de fiets de gevaarlijkste en dodelijkste weg ter wereld af te gaan, de Death road. De eerste 63 km bestond uit asfalt en met een snelheid van 80 kph + naar beneden, auto's en vrachtwagens
inhalend hadden ze hun eerste shot adrenaline zeker binnen.
Maar toen begon het spannendste gedeelte pas. De Death road zelf bestaat, zoals je kunt zien op de foto's, uit grind en met een afgrond van soms een paar honderd meter diep (zonder railing) heeft ze op sommige punten wel even aan het denken gezet. Wat absoluut in hun voordeel heeft gewerkt is dat ze uit Nederland komen en Nederland is per definitie het fietsland. Zelfs de tourguide moest het op sommige punten afleggen tegen die twee gekke blanke Nederlanders op hun fietsen. Soms op het randje van het mogelijke kwamen ze beneden met een een gigantische glimlach en trillende benen van de adrenaline. Wat een ontzettende kick was dat.
La Paz achter ons gelaten zitten we nu in bus opweg naar Cochabamba. Gelukkig maar op een hoogte van 2500 meter en een tropisch temperatuurtje gaan we de mooiste markt van Bolivia bezoeken. We hebben de jungle maar even overgeslagen en hopen daar ook nog wat van de natuur in Bolivia mee te kunnen pikken in het Nationale park.
Wist je dat:
- Jullie in Nederland al weer het ijs van de ruiten moeten schrapen
- We Tineke Blom willen bedanken voor de extra foto ruimte
- Ziek worden nou er nou eenmaal bij hoort
- We na 5 dagen op één plek doorgebracht te hebben onrustig werden van hetzelfde zien
- In een privé clinic liggen zo z'n voordelen heeft: Carmen 24 uur per dag 2 zusters en 2 artsen ter beschikking heeft gehad en onder andere meerdere keren per dag gemasseerd werd.
- De ziektenkosten in Nederland echt veel goedkoper kunnen

Rob

Wat ben ik blij dat Carmen weer helemaal de oude is. Kunnen jullie weer samen verder trekken en samen genieten van al het moois.

norma

he wereldreizigers, zo te lezen weer op een nieuwe plek vol uitdagingen. Gelezen over de markt, schijnt bijzonder indrukwekkend te zijn. Geniet er weer van, neem maar veel vitamientjes (zonder schil natuurlijk) en rust lekker uit.

Sjoerd

Yo peoples,

Goed om te horen dat het weer goed gaat en hoe cool om Death Road met een fiets te lijf gaan! Geniet er van!

Sjoerd

Marguerita

Heerlijk te lezen dat jullie weer helemaal de ´oude´ zijn. Carmen weer beter en Rik weer klaar voor een uitdaging! Ik heb ook gelezen over de markt. Schijnt zeker de moeite waard te zijn. Weer genieten!

emile

haha, de ziektekosten naar beneden... goeie, Ik stuur jullie belevenissen naar Samson en Ritte!!!

Geniet weer lekker van het gezond zijn en veel plezier weer!!!

Marga Hilhorst

Dat zijn nog eens avonturen!! Terwijl wij de Sint bijna binnenhalen en de kerstetalages opgetuigd worden. Houd het een beetje rustig, geen bacterien meer en woeste afdalingen! Denk een beetje aan de achterblijvers;)

Yasmijn

Heb veel aan jullie gedacht! XX

oma-opa.b

goeie berichten over de gezondheid gelukkig houden zo.je weet op de markt afdingen dat scheelt meer dan de helft. nog bedankt voor jullie kaartje.

groetjes van oma en opa bekenkamp.

oma en opa storm

gelukkig is carmen weer beter en voortaan niet meer
zo gevaarlijk fietsen nog heel veel plezier en nog
bedankt voor jullie kaart

sandra

Ik geniet van jullie verhalen. Wat een mooie belevenissen maken jullie mee. Ik kijk al naar het volgende verhaal uit. groetjes sandra